آسانسورهای هیدرولیک

طراحان و سازندگان ساختمان بخوبی با مزایا و عملکرد متمایز و جذابیت آسانسورهای هیدولیک آشنا هستند، این نوع آسانسور در سال‌های اخیر رونق فراوان پیدا کرده، تجهیزات اصلی آنها جک و پاوریونیت بوده که نیروی محرکه و حرکت را در آسانسور هیدرولیک ایجاد می‌کنند. آسانسور هیدرولیک نسل جدیدی‌ای‌ست که جزء آسانسورهای موتورخانه یا بدون MRL (Machine Room Less) قرار می‌گیرند. 

مزایای آسانسور های هیدرولیک

زیبا و دکوراتیو و قابل اجرا در نماهای ساختمان و مناسب اجرا با کابین‌های شیشه‌ای
امنیت بیشتر بنحوی که در هیچ حالت از جمله پارگی شلنگ یا حتی ترکیدگی سیلندر امکان سقوط کابین وجود ندارد
استفاده از فضای کمتر در بنای ساختمان و عدم نیاز به وزنه تعادل فضای مورد نیاز چاه آسانسورهای هیدرولیک را نسبت به آسانسورهای کششی، قریب به ۱۵ درصد می‌نماید و این مساحت نه تنها به فضای مفید ساختمان اضافه می‌شود که گاه پیچیدگی‌های طراحی معماری بنا را حل می کند.
عدم نیاز به موتورخانه و بتن‌ریزی سقف موتورخانه در بام ساختمان ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ی ساخت اتاقک، انعطاف بالایی در جانمایی آسانسور به طراح می‌دهد و موجب بهینه‌سازی در طراحی نقشه ساختمان می‌گردد. به ویژه در سقف‌های شیب‌دار مسائل را به طرز موثری حل می کند. در ساختمان‌های قدیمی که امکان ساخت موتورخانه بالاسری وجود ندارد، دستگاه هیدرولیک تنها راه ایجاد یک آسانسور ساده و اقتصادی است.
حرکت آسانسور هیدرولیک بسیار نرم و توام با ایمنی است که این امر از مکانیزم حرکت سیال (روغن) نشات می‌گیرد. انتخاب تجهیزات مناسب بر حرکت و توقف نرم و هموار تاثیر‌گذارند.صرفه‌جویی در آهن‌کشی و عدم نیاز به آهن‌کشی کامل به سبک آسانسورهای کششی، به لحاظ تمرکز وزن مجموعه آسانسور بر روی زمین.
آسانسورهای هیدرولیک در حمل بارهای سنگین قابلیتی بی‌مانند دارند و بارهایی تا حدود ۶۰ تن توسط این سیستم‌ها قابل جابجایی عمودی است. اخیرا در ایران پروژه ۶۵ تنی راه‌اندازی شده است.
انعطاف بسیار در انتخاب فضای موتورخانه، به علاوه دسترسی به پشت‌بام را فراهم می‌سازد که در آسانسورهای سنتی مقدور نمی‌باشد.
هیدرولیک ساختار مکانیکی منسجمی دارد و برای آسانسورهای دکوراتیو به همراه کابین‌های شیشه‌ای مطلوب‌ترین گزینه به شمار می‌رود، به علاوه طراحی با سه درب در این سیستم میسر می‌شود.
امکان سرویس‌دهی تا پشت‌بام و روف گاردن
سهولت در افزایش ارتفاع حرکت در برنامه‌های آتی، نیازی به تخریب بتن سقف و موتورخانه وجود ندارد (اضافه کردن طبقات)
بدلیل عدم نیاز به موتورخانه بالای چاهک، مناسب نصب در سوله‌ها، پارکینگ‌ها، آسانسورهای خانگی
ساختمان‌های ویلایی و طبقات، اولیه ساختمان‌های تجاری و هتل ها و ... (HOME LIFE)
آسانسورهای هیدرولیک به لحاظ استهلاک کمتر نسبت به آسانسور‌های کششی طول عمر بیشتری دارند.
در آسانسورهای با ظرفیت بالای ۲۰۰۰ کیلوگرم بسیار اقتصادی‌تر از سیستم‌های کششی می‌باشند بطوری‌که با افزایش ظرفیت استفاده از سیستم‌های هیدرولیک اجتناب‌ناپذیر می‌گردد.
فشار ثقلی کمتر بر سازه ساختمان، (حذف حدود ۴۰۰۰ کیلوگرم بار از سازه) وزن آسانسور هیدرولیک نه به سازه‌ای عمودی ساختمان، بلکه به زمین وارد می‌شود، در نتیجه بار استاتیک سازه، تنش‌های وارده به ساختمان و کلاس آهنکشی چاه جملگی کاهش می‌یابد.
Leveling دقیق و استارت و ایست بسیار نرم (در آسانسورهای با ظرفیت بالا بسیار مشهود است)
جابجایی آسان هنگام قطع برق، با فعال شدن یک شیر، آسانسور به طبقات پایین هدایت می‌شود.
انطباق آسان و ارزان با سیستم خروج اضطراری
قابلیت اجرا با برق تک فاز و سه فاز
طول عمر و راندمان بالای قطعات به لحاظ کاهش قطعات متحرک
افزایش ایمنی و جلوگیری از خطر برق‌گرفتگی به لحاظ قرارگرفتن الکترو موتور غوطه‌ور در مخزن پاوریونیت

آسانسورهای هیدرولیک مسافربر سه فاز

رشد ۳۰ درصدی آسانسورهای هیدرولیک در سال‌های اخیر، پیشرفت چشمگیری برای آینده این نوع سیستم‌ها رقم زده است. حدود ۷۰ درصد از ساختمان‌های زیر ۵ طبقه در اروپا و آمریکای شمالی از نوع هیدرولیک مسافربر هستند. گرایش کشورهای توسعه‌یافته به این نوع از آسانسور بی‌دلیل نیست. مزایای فناوری آسانسور هیدرولیک به شکلی است که اغلب، آن را به عنوان بهترین و گاه به عنوان تنها گزینه‌ی ممکن برای ساختمان‌های تا ارتفاع ۵ طبقه مطرح می‌سازد.

آسانسورهای هوم لیفت (home life) یا آسانسورهای خانگی

برخورداری از یک آسانسور لوکس جزء درخشانی از معماری داخلی و خواسته طراحان معمار و مالکین ویلاها و ساختمان‌های شخصی‌ساز با امکانات فناوری نوین و اقتضای زندگی مدرن می‌باشد، آسانسورهای خانگی مخصوص ساختمان‌های دو تا چهار طبقه فاقد آسانسور عمدتاً هیدرولیک با استفاده از برق تک‌فاز و جک‌های مخصوص امکان تعبیه اقتصادی آسانسور در کم‌ترین فضا، با بیشترین انعطاف و کم‌ترین هزینه  در طراحی مهندسی را فراهم می‌آورد. آسانسور‌های خانگی، ساکنین را از تخریب، ایجاد موتورخانه، تخصیص مکان جدید و هزینه‌های پنهان دیگر بی‌نیاز می‌سازند و ارزش ساختمان را افزایش می‌‌دهند. زیبایی ظاهری و تطابق آن با معیار‌های زندگی خوب و نیز امکان دسترسی بهتر به مشاعات ساختمان، انگیزه‌ی دیگری‌ست که به طور فزاینده صاحبخانه‌ها را به انتخاب این راه‌حل جذب می‌کند.

نکته‌ی دیگر عدم نیاز به تحمیل وزن آسانسور (کابین، وزنه تعادل و سرنشینان) بر اسکلت ساختمان (معمولا قدیمی) است، زیرا وزن آن بر زمین وارد می‌گردد و نه بر سازه. مینی‌لیفت‌ها معمولا جهت ساختمان‌هایی نصب می‌گردند که دارای مکان از پیش تعیین‌شده برای آسانسور نمی‌باشند. یکی از مشکلات عمده ساختمان‌های قدیمی عدم طراحی فضای آسانسور می‌باشد.

ویژگی‌های آسانسورهای هوم لیفت

دارای کابین و نیم کابین از جنس شیشه، استیل و pvc و ...
مجهز به ترمز ضد سقوط (پاراشوت)
سیستم برق اضطراری در زمان قطعی برق
دارای سیستم فرمان به صورت سفارشی (ریموت‌دار و شاسی آسانسوری)
دارای روشنایی و قفل برقی درب‌ها
ابعاد کابین سفارشی تا حداکثر ۳ نفر

معمولا آسانسور‌های خانگی حد فاصل پله‌ها (چشم‌پله) ساختمان‌های دوبلکس، روی نمای ساختمان، کنار تراس و… قابل نصب هستند و به شرح زیر نصب و راه‌اندازی می‌شوند:

۰۱.

نصب مستقیم از زیر

در این روش جک از پایین به مرکز کابین متصل می‌شود. نکات بارز در این پیکربندی، استفاده‌ی حداکثری از مساحت چاهک آسانسور و در عین حال نیاز به حفر چاله‌ای با عمق قریب به طول مسیر حرکت است. برای اجتناب ار حفاری‌های گاه پرهزینه می‌توان از جک‌های تلسکوپی دو یا سه مرحله‌ای نیز در این روش استفاده کرد.
۰۲.

نصب مستقیم از بغل

در این روش نصب که به کمک یک یا دو جک انجام می‌شود نیاز به حفر چاه حدود یک متر کم‌تر می‌شود. مزیت آن سادگی و خلوت بودن چاه آسانسور به ویژه برای مقاصد دکوراتیو می‌باشد. در این روش بخشی از مساحت چاهک آسانسور (SHAFT) توسط جک و ملحقات مکانیکی اشغال می‌شود.
۰۳.

نصب غیرمستقیم

روش مقرون به‌صرفه برای اجتناب از حفر چاه، پیکربندی غیرمستقیم (۲:۱) است، که ضمن آن جک به کمک فلکه و سیم بکسل کابین را به حرکت درمی‌آورد. سرعت و طول مسیر حرکت کابین در این روش دوبرابر جک است، اما بخشی از مساحت چاه باید به تجهیزات مذکور تخصیص یابد.

آسانسور های هیدرولیک باربر و خودروبر

آسانسور خودروبر از بزرگ‌ترین تیپ آسانسورها می‌باشد که جهت حمل خودرو به طبقات از آن استفاده می‌گردد‌، برق مصرفی سه فاز نیاز دارد و باید کاملا استانداردهای ایمنی یک آسانسور را دارا باشد. آسانسور ماشین‌بر از لحاظ ارتفاع محدودیت ندارد ولی بهتر است تا ارتفاع سه طبقه از سیستم هیدرولیک و بالاتر از آن از سیستم کششی استفاده گردد. آسانسورهای هیدرولیک برای ارتفاع کمتر و ظرفیت بالا مانند آسانسور خودروبر و باربر بهترین گزینه می‌باشد . ابعاد مورد نیاز خودروبر جک مستقیم  ۶*۳ متر و با جک غیر  ۶*۴  متر و باربر به اندازه مورد نیاز  متغییر می‌باشد. سرعت حرکت آنها در رنج    ۰.۲ m/s  الی ۰.۶ m/s  می‌باشد.‌

آسانسورهای ماشین‌بر در مکان‌هایی مانند پارکینگ آپارتمان، تعمیرگاه‌های خودرو و انبار‌های بزرگ می‌تواند جایگزین مناسب برای رمپ باشند.
آسانسورهای باربر در مکان‌هایی مانند کارخانجات، انبارها، فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این دستگاه‌ها به دو صورت جک مستقیم (direct) و یا جک غیرمستقیم (indirect) اجرا می‌گردند، برای اجرای جک مستقیم باید چاهی که عمق آن برابر ارتفاع حرکت جک باشد حفر شود.
ظرفیت خودروبر باید حداقل 2500kg باشد. آسانسور ماشین‌بر می‌تواند با کابین و یا بدون کابین و به صورت یک پلت فرم اجرا گردد و با احتساب کابین یا پلت فرم ظرفیت آن از ۴۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلوگرم می‌باشد.
آسانسور باربر در ظرفیت‌های متفاوت نصب می‌شوند که در ایران تا ۶۵ تن نیز اجرا گردیده است.
مشاوره رایگان با کارشناسان ما